მიმდინარეობს საიტის მიგრაცია!

 
წერილის გაგზავნა!
თემატიკა
ქალბატონებს მამაკაცებს ბავშვთა სამყარო ლიტერატურა ჯანმრთელობა ფსიქოლოგია სექსი ბიზნესი შოპინგი მოდა ეტიკეტი რელიგია შეუცნობელი ავტო+ ენციკლოპედიები საიტის შესახებ
 
 

პოეზია
პოეზია - ცნობილი ავტორები

 

თაფლის შესახებ
ყველაფერი თაფლის შესახებ

საიტების მონეტიზაცია

ფული ინტერნეტით
ფული ინტერნეტით

 

 

ვებ კატალოგი
ვებ-კატალოგი - Aura.Ge

 

 
  ნანახია 866 - ჯერ |  
შრიფტის ზომა

 

 

I

ვიგონებ ყრმობას;

             შორს, ძლიერ შორს,

                        ჭალების გაღმა

კავკასიონის

            კლდოვანი მთის

                        მოჩანდა ფერდი.

საღამოობით -

            ვით ხომალდი

                        ასწიოს ნაღმმა -

მზით ენთებოდა

            და ქრებოდა

                        ტიტანის მკერდი.

 

II

ბავშვობიდანვე

            ის სიშორე

                        მტანჯავდა ერთი -

ლაჟვარდოვანნი

            მიტაცებდნენ

                        ნაქერალები

და ვკითხულობდი,

            ვოცნებობდი,

                        ვმღერდი თუ ვსწერდი -

მდევდნენ, მეძახდნენ,

            მიზიდავდნენ

                        ის მწვერვალები.

 

III

რით შეაყენა

            ის ხომალდი

                        გრძნეულმა დაღმა,

შენ არ იცოდი,

            ვერც გაიგე,

                        ისე დაბერდი.

შემოიხვია

            მყუდროება

                        ღრუბლების ბაღმა,

მოსჩანდა ხვამლი -

            როგორც თრთოლა,

                        როგორც ხავერდი.

 

IV

როგორც უთოვლო

            ყმაწვილობის

                        უღრუბლო ბედი,

როგორც შემდეგთა

            ქარიშხალთა

                        ცივი ბრჭყალები,

როგორც სიცოცხლე,

            როგორც კუბო,

                        როგორც იმედი -

მდევდნენ, მეძახდნენ,

            მიზიდავდნენ

                        ის მწვერვალები.

 

V

მთლად დამიმონა

            ცად ნატყორცნმა

                        ლურჯმა წიაღმა,

ჰაეროვნებამ,

            საიდუმლომ

                        დაფარა ქედი.

თითქო იმ მთაზე

            ისევ ისე

                        ვწევარ გულაღმა

და ვარსკვლავების

            დიდი წიგნის

                        ყოველი გვერდი

 

VI

არის თეთნულდი,

            არის უშბა,

                        მთელი სვანეთი,

იმისი დილა

            და შუადღე,

                        მზით ნაალები,

მისი საღამო

            ბინდთა ლურჯი

                        ოკეანეთი...

მდევდნენ, მეძახდნენ,

            მიზიდავდნენ

                        ის მწვერვალები.

 

 

VII

მოგონებანი

            იმ მთებივით

                        შემოირიგა

მწვერვალმა, რომლის

            სახელია

                        ქნარი, ლირიკა.

არა ოცნებით,

            არა ზღაპარით

                        მის ცისამარით -

წყარო ყრმობისა

            მარადისთა

                        ნაკადთ კამარით

 

VIII

მიედინება.

            მაგრამ საით?

                        - სამისამხარო

ქვეყნისკენ, სადაც

            პოეზიის

                        ბრწყინავს სამყარო,

სადაც არსებობს

            პოეზიის

                        მარად მგზნებელი,

ლირიკის სული,

            სული მისი

                        მაცოცხლებელი!

 

IX

პირველ ნაკადათ

            მსურს გადაიქცეს

                        ჩემი მიმართვა,

მიმართ ჭარმაგთა,

            მიმართ ჭაბუკთ

                        სახემღიმართა.

მარად მოვითხოვ

            ვით მეაბჯრეს,

                        როგორც მეფარეს,

მხოლოდ ცოცხალს და

            მიმგებარეს,

                        მხოლოდ მგზნებარეს.

 

X

მარად დიადი

            უნდა ჰქონდეს

                        სიტყვის მიზანი,

მარადის სიბრძნის

            აშუქებდნენ

                        სხივნი მზისანი.

მიზანი ჩემი

            აქ გამოსვლის

                        მხოლოდ ის არის,

რომ სიმართლისთვის

            მოგრიალე

                        ჩანგის ფიცარის -

 

XI

გამოძახილი

            ახალგაზრდა

                        გულში გაღვივდეს,

რომ პოეზია

            მის სასურველ

                        მწვერვალს აღვიდეს.

მოზარდი - იგივ

            მოცარტია!

                        მუდამ მოსავდა

თანაბრად ზვავი

            ქარიშხალთა

                        და მიმოზათა!

 

XII

რომ პოეზიაც

            იყვეს საგნად

                        ახალ თაობის

აღფრთოვანების,

            დაფიქრების

                        და მოძრაობის,

რომ სვას ანკარა

            პოეზიის

                        მზე დაწურვილი -

აი, მიზანი!

            აი, ერთად-

                        ერთი სურვილი!

 

XIII

დასაბამიდან

            მოლივლივებს

                        ლირიკის შუქი,

იგი არ არის

            უბრალო რამ,

                        რამე მსუბუქი.

ზენა-ნიჭს გარდა -

            გემოვნებას

                        მისას ეწნება

თავისებური

            გამოსახვა

                        და შემეცნება.

 

XIV

მისი ტექნიკა,

            მრავალფერი

                        ხალის მქსოვარი,

მიღწეულ იქნას

            ურყეველი,

                        შეუპოვარი,

გულდადებული

            მუშაობით

                        შემდეგ სიტყვაზე.

ლირიკა ასე

            იჭედება,

                        და მხოლოდ ასე!

 

XV

მართალი არის,

            როს პოეტი

                        ამბობს თაობის:

„გრამი შოვნისა

            ნაყოფია

                        წელთ მუშაობის,

მიღებულ იქნას

            და ერთ სიტყვად

                        უნდა გადადნეს

ათასეული

            ტონა მთელი

                        სიტყვიერ მადნის“.

 

XVI

ზეშთაგონება -

            აწევაა

                        შემოქმედ ძალის,

შედეგი ხანგრძლივ

            აღტყინების,

                        შრომის სიალის.

მონგრევა გულში

            ნაგუბარის,

                        გახსნა, კრიზისი,

დიდი ხნით გულში

            შენახულის

                        რამე მიზეზი.

 

XVII

იდეები და

            სახეები,

                        თითქმის მზადქმნილი,

ერთბაშად მხატვრულ

            სიძლიერით

                        გადმოხეთქილი.

ფიქრი, ოცნება,

            გრძნობა, სმენა

                        და გაგონება -

აი, ლირიკა!

            აი, მგოსნის

                        ზეშთაგონება!

 

XVIII

ზეშთაგონებას

            მოიშველებს -

                        მათი სიმია -

პოეზიაა,

            ისტორია,

                        ანუ ქიმია.

ზეშთაგონება

            ასულდგმულებს

                        და აძლევს იმედს

თანაბრად - როგორც

            რუსთაველსა,

                        ისე არქიმედს.

 

XIX

მეცნიერება -

            როდესაც მას

                        თან ახლავს ვნება -

თანაბრად არის

            პოეზიის

                        ზეშთაგონება!

სრულუნაკლობას

            და სრულყოფას

                        მოითხოვს მგოსნის

შეგნება შრომის

            უმაღლესის

                        და პატიოსნის.

 

XX

პოეტს, რომელსაც

            სურს იპოვოს

                        გამოძახილი,

უნდა შეეძლოს

            სიტყვას მისცეს

                        გრძნობის მახვილი.

უნდა იცოდეს

            აზრისა და

                        ხმის შეხამება,

ერთგვარ წესრიგში

            მოიყვანოს

                        დღე, შეღამება.

 

XXI

რათა სიტყვათა

            მათ ცოცხალთა

                        თანაბგერება

თან სდევდეს და შიგ

            გაისმოდეს

                        ის ძლიერება,

რაიც აცოცხლებს

            და აღელვებს

                        მკითხველს და მსმენელს:

ის მიუთითებს,

            მოქმედების

                        არეს უჩვენებს,

 

XXII

ის წამყვანია,

            მებრძოლია,

                        ანდა პირიქით -

ის ანუგეშებს,

            და ამშვიდებს

                        იმავ ლირიკით.

აზრთ შინაგანი

            მოძრაობა,

                        ბუნება გძნობად -

უნდა გაიხსნას

            გარეგანად

                        იმ მოძრაობად,

 

XXIII

რასაც იძლევა

            სიტყვათ რიტმი

                        და ჰარმონია;

ხელმარჯვეობა

            უმრავლესთა

                        ყვავილთ მკონია.

მრავალნაირი

            მოძრაობით

                        შექმნილი ძეგლი

მრავალფერობა

            ხმათა - როგორც

                        ამბობს ჰეგელი,

 

XXIV

ისე შექსპირი

            და ვირგილი

                        ისე ვოლფგანგი,

და უფრო გზნებით -

            რუსთაველის

                        უკვდავი ჩანგი.

მძლე ჰარმონიის

            კანონების

                        დაცვის გარეშე

ჩნდეს პოეზია

            სიბნელეში და

                        სიმცდარეში.

 

XXV

დამარცხებულა -

            ვისაც ენის

                        გზა შეუცვლია!

მაგრამ გონებას

            არასოდეს

                        არ შეუძლია

დაკმაყოფილდეს

            ჰარმონიის

                        მხოლოდ თამაშით, -

კვლავ პოეზია

            იდგეს ბნელში,

                        ცივ აკლდამაში.

 

XXVI

მთავარი ძარღვი

            პოეზიის

                        ზომაა, რითმა.

მისით მარადის

            გაიელვოს

                        შუქმა ბედითმა.

მაინც იმაზე

            უმთავრესი

                        სხვა დედა-არსი

არის მშვენიერ

            პოეზიის

                        იდეა, აზრი.

 

XXVII

მათში იხსნება

            მგოსნის ძალა

                        და მოქმედება

ისეთი, ყველას

            სიხარულად

                        რომ მოედება

და მოფარავს გზებს

            ვარდით, დაფნით

                        და ალოეთი.

იდეა, აზრი,

            ზომა, რითმა, -

                        აი, პოეტი!

 

XXVIII

ის იდეურით

            უნდა იყოს

                        მადლით ფენილი,

მისით სულდგმული,

            შთაგონებით

                        აღმოჩენილი,

ტემპერამენტის

            სიდიადით

                        არეს ავსებდეს,

აღგვამაღლებდეს,

            გვიტაცებდეს,

                        მოგვათავსებდეს.

 

XXIX

სხვა გზით იქნება

            ეს ისეთი

                        „შედევრი წმინდა“ -

რომელიც პოეტს

            ირონიულ

                        ღიმილსა ჰგვრიდა:

„ლექსებში ხშირად

            ყველაფერი

                        თავის რიგზეა,

სახე და ფორმა,

            რიტმიც თითქო

                        საკმარისია,

 

XXX

მხოლოდ ერთი რამ

            არის ცუდი:

                        ყოველი წესით

თითქო ლექსია,

            მაგრამ მაინც

                        არ არის ლექსი!“

მრავალთან ერთად

            პოეზიას

                        თვალიც  იხილავს,

როგორც ცხოვრების

            სახეობას,

                        როგორც მის დილას.

 

XXXI

გამოსახებას -

            ამ შეცნობის

                        ვრცელი გაგებით,

რაიც შეიცავს

            მთელს მსოფლიოს

                        მასზე ნაგებით

მთელ სხეულებრივ

            და ზნეობრივ

                        სამყარო-არეს,

მის მწვერვალისკენ

            მისწრაფებას

                        ჩანგით მოარეს.

 

XXXII

და საზოგადო

            ცხოვრება ქმნის

                        ჩანგის გარემოს,

ჩანგის ხასიათს,

            საარეოს,

                        სამდგომარეოს.

საზოგადოთა

            ფორმაციას

                        თვითოს თავისი

იდეოლოგის

            უმძაფრესი

                        და უმწვავესი

 

XXXIII

მიჰყვება რწმენა,

            გზის ჩვენება,

                        მსოფლმხედველობა,

რევოლუციის

            ფაზისები

                        და წინმსვლელობა,

უარმყოფელი

            დრომოჭმულთა

                        შემეცნებათა,

ყოველნაირთა

            შემეცნებათ,

                        რაც ძველს ებადა,

 

XXXIV

კაცობრიობის

            განუსაზღვრელ

                        წინსვლის სახელით,

სრულყოფილობის

            მიზნისაკენ

                        თვალის გახელით.

სიყვარული და

            კლასთა ბრძოლა,

                        იდეა, შრომა,

ურომელთოდაც

            დღეს მსოფლიოს

                        არა აქვს ცხრომა,

 

XXXV

რომელთ გარეშე

            არ არსებობს

                        კაცობრიობა,

ვიდრემდის მათში

            ისახება

                        აზრი და გრძნობა,

მეცნიერება,

            უმაღლესი

                        ფილოსოფია -

დაძაბულობის,

            გამძაფრების

                        წინათმგრძნობია

 

XXXVI

 

მხოლოდ ლირიკით,

            მისი ღელვით

                        და აზვირთებით

ტრიუმფალური

            და უბრალო

                        ყვავილთ ტვირთებით.

ეხლა განვიცდით

            ქარიშხლიან

                        შფოთიან ხანას,

მოუსვენარს და

            მოგანგაშეს

                        ვხედავთ ქვეყანას,

 

XXXVII

 

კაცთა უკეთეს

            ნაწილის წინ

                        სდგას ამოცანა

უუდიდესი

            ამოცანა:

                        შესძრას ქვეყანა,

რევოლიუციის

            შეაერთოს

                        ყველა ძალები,

წარმართოს იგი

            სასიცოცხლო

                        აგრიალებით.

 

XXXVIII

 

რათა მან შესძლოს

            კაპიტალის

                        დასამარება,

მისი სახელით

            კაცთა სისხლის

                        აკამარება

და ჩვენ, პოეტებს,

            ხალხთან ერთად

                        ვით არ გვახსოვდეს,

რომ ჩვენს სამშობლოს

            ვემსახუროთ,

                        ვით არასოდეს!

 

XXXIX

 

სიმებო, ჩანგებს

            უკვდავების

                        ძალად ექნებით -

მოვალეობის,

            სიყვარულის

                        მტკიცე შეგნებით.

მაშ, ვემსახუროთ

            კვლავ სამშობლოს,

                        მის დაძახებას,

მის ბორკილამყრელ

            მისწრაფებას,

                        მხნე მისწრაფებას!

 

XL

 

პოეტის ჩანგი

            არასოდეს

                        არ მდუმარებდა

ადამიანურ

            გაღვიძების

                        პირველ კარებთან,

ისევ ადრინდელ

            საფეხურთან,

                        როდესაც ბასრი

ადამიანის

            აღმოცენდა

                        გრძნობა და აზრი,

 

XLI

 

აღმოცენების

            წამიდანვე

                        გაჩნდა ლირიკა,

ხალხმა ის იგრძნო,

            შეიყვარა

                        და შეირიგა.

მას აქეთია,

            რა კი გულის

                        კარი გაიღო,

ყოველ ხანაში

            და ყოველ დროს

                        ლირიკა იყო

 

XLII

 

ხალხის სულიერ,

            პოლიტიკურ

                        შრომითი ალის,

ცხოვრების ალის

            უდიდესი

                        სიმხნე და ძალი.

ორთეოსს ხალხი

            მიაწერდა

                        მაგიურ ძალას,

ის სიმღერებით

            სძრავდა კლდეებს,

                        ტყესა და ჭალას,

 

XLIII

 

აჯადოებდა

            თვით უგულოთ,

                        ღმერთებს ძლიერებს,

ლირიკა მისი

            მხეცებსაც კი

                        ათვინიერებს.

თვით ლირიული

            პოეზიის

                        მამამთავარი -

იყო არხილოს,

            მისი ფუძე,

                        მისი ჯავარი.

 

XLIV

 

მას იამბებით

            ემხრობოდა

                        ჩანგის აწყობა,

ვერ აიტანა -

            რა ღირსების

                        შეურაცხყოფა...

ვიგონებთ - როგორც

            გარდასული

                        დროით და ჟამით -

დაფარულ ძალას

            ატარებდა

                        ლირიკის შხამი!

 

XLV

 

ლირიკის წინსვლას

            სივრცეებში

                        რა შეანელებს.

მცირერიცხოვანს,

            უმწეობად

                        მყოფ სპარტანელებს

მრავალრიცხოვან

            მესსინელთა

                        მოერტყა ალყა.

სპარტანელებმა

            მაინც სძლიეს

                        მძვინვარე ტალღა.

 

XLVI

 

ტირტეს მგზნებარე

            სიმღერების

                        სძლიეს წყალობით,

პოეტი ჰკრებდა

            თავის ჩანგის

                        დაუმცხრალობით

ხალხის საომარ

            ენერგიას

                        და ნებისყოფას,

გამამხნევებლად

            უმღეროდა

                        მეომართ წყობას!

 

XLVII

 

მეგერიანთა

            მიერ ბრძოლის

                        დროს წართმეული,

არათანასწორ

            ომის შემდეგ

                        ცეცხლში ხვეული,

ათინელებმა

            დაიბრუნეს

                        კვლავ სალამინი,

ოდეს სოლონის

            სიმღერების

                        გაისმა ჟინი,

 

XLVIII

 

მისმა სამხედრო

            სიმღერებმა

                        დაიგუგუნა,

და მსწრაფლ ათინამ

            სალამინი

                        კვლავ დაიბრუნა.

ჟამთა სიავემ

            ფერფლად ქნარი

                        რომ ვერ აქცია,

გამოსცდა წარსულს

            და ჩვენამდეც

                        კი მოაღწია

 

XLIX

 

ელეგიებმა,

            რომელშიაც

                        სოლონი ხვევდა

ფილოსოფიურ,

            სოციალურ

                        შეხედვით სევდას.

თავის კანონებს,

            ძეგლისდებას,

                        წერილს, ბრძანებას -

ლექსს უკავშირებს

            პოეზიის

                        ახმოვანებას.

 

L

 

სამშობლოსადმი

            სიყვარულსა

                        და მის დიდებას

მღეროდა მძაფრი

            პოეზია

                        სიმონიდისა

და მერე როგორ!

            მიუწდომლად

                        ნათელ - მკაფიოს,

მის მიერ შექმნილს,

            მრავალთ-მრავალ

                        ეპიტაფიას.

 

LI

 

საშვილიშვილოდ

            გადასცემდნენ

                        გმირთ საფლავები,

თუმც სამუდამოდ

            დამცხრალია

                       ის მხარ-მკლავები,

უკვდავმყოფელი

            სჩანს წარწერა

                       გრძნობის თბილისა,

იმ ადგილს, სადაც

            ხეობაა

                        თერმოპილისა:

 

LII

 

„ლაკედემონელთ

            ამცნე მგზავრო,

                       და გადაეცით:

ყველა ერთგულნი

           სამშობლოის

                       ჩვენ აქ დავეცით“.

რაოდენ ბრწყინვით

           მიდიოდა

                        ძველი ელადა,

ლირიკა მისი

            ეროვნული

                       იყო და სადა.

 

LIII

 

რა ძლიერია

            უბრალობით

                       ქნარი იმდარი,

რა საოცარი

            ხმით მღეროდა

                       მაშინ პინდარი.

ბრწყინვალესი და

            მშვენიერის

                       მქონე იერის

მღერდა ელადის

           სიდიადეს

                       და სიძლიერეს.

 

LIV

 

მისი ოდები

            და ჰიმნები

                        რა აღტაცებით

შეჯიბრებებზე

            გამარჯვებულთ

                       პატივსაცემად

ოლიმპიისა

            და პითიის

                       ხატავდა სახეს,

იმ ხალხის რწმენას,

            იმ სიმაღლეს

                        და სიამაყეს.

 

LV

 

გენიის კართან,

            მოწოდების

                        მგრგვინავ ზარებთან

პოეტის ჩანგი

            არასოდეს

                        არ მდუმარებდა;

სტროფიკა უხვი

            და სახეთა

                        სიმშვენიერე

მსახველი ძალა,

            მჭერმეტყველი

                       და მოსიმღერე,

 

LVI

 

უპირველესი

            პირველთ შორის

                        არის პინდარი -

ელინურ ჩანგის

           სიმახვილე

                        და საწინდარი!

თავისუფლების

           მისწრაფებას

                        რომ გაჰყოლია,

სახელგანთქმული

            მრავალია

                        ძველი სხოლია,

 

LVII

 

ლექსი, თავისი

           სიმახვილით

                        ხანჯალის მსგავსი,

სამშობლოსადმი

           თავდადების

                        გრძნობებით სავსე.

„მინდა, მახვილი

            მოვრთო ტვიით

                        მათ მსგავსად, ოდეს

არისტოგიტონ

           გამბედავი

                        და მხნე ჰარმოდეს

 

LVIII

 

მიერ ტირანის

            მოკვლით ხალხის

                       მონობა კვდება,

კვლავ დაუბრუნეთ

            ათინელებს

                       თავისუფლება.

არა, ჰარმოდი,

            შენ არა ხარ

                        არასდროს მკვდარი,

იმ უნეტარეს

           კუნძულებზე

                        გიპოვისთ ქნარი,

 

LIX

 

სად უსწრაფესი

           აქილესი

                        და დიომედი,

ძე ტიდეასი -

           რომ ცხოვრობენ,

                        გიპოვისთ ბედი.

მახვილი ჩემი

           მსურს ვატარო

                        ტვიით და ხავსით

არისტოგიტონ

            და ჰარმოდის

                        დღეების მსგავსად,

 

LX

 

ოდეს თქვენ მიერ -

            პალლადის დღეს -

                       მოკლული იქნა

იპარხი, მხეცი

            და ტირანი.

                        მხარე გარდიქმნა,

სახელი თქვენი

           საუკუნეთ

                        ხსოვნისთვის ზიდონ,

ძვირფასო წყვილო,

            ჰარმოდი და

                        არისტოგიტონ!

 

LXI

 

მისთვის - ტირანის

            მოკვლის შემდეგ

                        ათინა სდგება,

ისევ შეჰქმენით

           ათინისთვის

                       თავისუფლება.

თავისუფლების,

           ხალხისათვის

                        მებრძოლ კარებთან

პოეტის ჩანგი

            არასოდეს

                       არ მდუმარებდა!

 

LXII

 

რად უწოდებენ

           საქართველოს

                        მგოსანთა მხარეს?

- მის მთებს და ჭალებს,

            უღრან ტყეებს,

                        ლამაზ ხეობებს,

მის ძველ ნანგრევებს

            ციხე-კოშკებს,

                        შემოგარეებს,

მის ჯირითობას,

           ბურთაობას,

                        ხალხურ დღეობებს

 

LXIII

 

უძველეს ხნიდან

           პოეზია

                        სდევდა ზეპირი

(ადრე - სანამდის

            შეუყვარდა

                        ხალხს პერგამენტი),

მძლავრი - ვით ქარი,

            ნაზი - როგორც

                        მთების ზეფირი,

ომის დრო იყო,

            თუ უღრუბლო

                        იყო ამინდი.

 

LXIV

 

უძველეს ხნიდან

            დაწყებული

                        რუსთაველამდე,

რუსთაველიდან

            ჩვენამდე - რეკს

                        ივერთა ჩანგი.

მასთან უძლური

           იყო ცეცხლი,

                       ასული ცამდე,

ათასი ჩინგის,

            მაჰმადხანი

                       და თემურლანგი.

 

LXV

 

ეხლა კი ჩემთვის

           ნათელია,

                        თუ ივერიის

მცირეზე მცირე

            რიცხვობრივად,

                       პატარა ერი,

მარად, ყოველმხრივ

            შემორტყმული,

                       უამრავ მტერით

მაინც გადარჩა,

            და გადარჩა,

                       ის, როგორც ერი.

 

LXVI

 

აქ პოეზია იყო მისი

            შემჭიდროება,

                       ანკარა წყარო, მომჩქეფარე

იმ ხალხის გულით,

            მის სასიცოცხლო ძალთა-ძალა

                        და საზრდოება.

აი, ლირიკა,

           მთელი მისი დიდი წარსულით,

                        აი, რად უყვართ საქართველო

მსოფლიო ქნარებს,

            რად უწოდებენ საქართველოს

                        მგოსანთა მხარეს!

 

LXVII

 

სამხრეთის მზის ქვეშ,

           მთის ჰაერში

                        ჰყვავიან ვარდნი -

ფერად-ფერადნი,

            მშვენიერნი,

                       სურნელით წმინდა,

არ ეშინიათ

            არც გრიგალის

                        და არც თოვლვარდნის,

მთაში ძალა და

            სიხარული

                        მოსჭვივის მზიდან.

 

LXVIII

 

უძველეს მიწას,

            უძველეს ერს

                        ლაჟვარდი ცის ქვეშ -

მძლავრი, გმირული

           პოეზია

                        უნათებს თვალებს,

წარსულისადმი

           უდიდესი

                       მადლობის გრძნობით

რუსთაველისას

           კვლავ ვახსენებთ

                        სახელს ბრწყინვალეს.

 

LXIX

 

პოემა ვეფხის -

            პოემაა

                        გრძნობის მზიურის,

სიყვარულისა,

            თავდადების,

                        გმირობის, სიბრძნის!

მას იმეორებს

            მკაცრი სვანი,

                        გმირი ხევსური -

მთლად საქართველო,

            როდესაც ის

                       შრომობს ან იბრძვის.

 

LXX

 

თუმც ბევრი სისხლი,

            ჩვენო მიწავ,

                       მიმოიღვარა,

მაინც, როგორც შენ,

            ვერამცდენმა

                       სიმწრის ფიალის,

ამაყი ქედი

            პოეზიამ

                       არ მოიხარა

შემოსეულთა,

            დამპყრობელთა

                       წინაშე ძალის.

 

LXXI

 

ღრმა მწუხარება

            მშობელ მხარეს

                        მოდებულ ჩრდილის

იყო გულწრფელი

            მელოდია

                       გურამიშვილის.

ვით ახალგაზრდა

           ჭავჭავაძის

                       რომანტიულ სულს

სამშობლო მხარის

            დამპყრობელის

                        სივერაგე სძულს.

 

LXXII

 

რომ თვით ჯალათებს,

           გადაქცეულს

                        სმენად და ჭვრეტად,

მცოდნეთ: რა ძალა,

           რა სიმტკიცე

                        ჰღვივის გზნებისთვის,

შიშის ზარს სცემდა

            პოეზია

                        უფრორე მეტად,

ვინემ ფერმკრთალი

            შეთქმულება

                       აჯანყებისთვის.

 

LXXIII

 

როგორ მიჰქროდა

            ის მერანი

                        ფაფარგაშლილი,

რომ გადელახა

            დღენი ბნელნი,

                        გზანი, ყორენი,

იკაწრებოდა

            ხალხის ბედით

                       ბარათაშვილი,

იმ ხალხის, რომელს

            თვალბედითი

                        სდევდა ყორანი.

 

LXXIV

 

ცხარე ბრძოლის ხმა

            ეპოქასთან

                        გადაზრდილია,

ხმა სიყვარულის,

           ხმა მონობის

                        წინააღმდეგი,

ცეცხლი - აკაკი,

            გმირი - ვაჟა,

                       ბრძენი - ილია,

რამდენი გმირი

            და რამდენი

                       კიდევ ყაზბეგი!

 

LXXV

 

მათი ხმით ზარი

           გაღვიძების

                        კვლავ დაირეკა,

ხალხის ზრახვებს და

            წინათგრძნობებს

                       მათ მისცეს მხარი.

აი, რა მიზნებს

            ისახავდა

                        ჩვენი ლირიკა,

რად ეწოდება

           საქართველოს

                       მგოსანთა მხარე!

 

LXXVI

 

როგორ ბრწყინავდა,

            საქართველოვ,

                       ის შენი ლექსი.

შენი ლირიკა

           უმდიდრესი,

                        უსაყვარლესი,

მრავალ სხვადასხვა

            სიმღერების

                        წყობად წყობილი,

კეთილშობილი,

            ხალხის გულით

                        წარმოშობილი,

 

LXXVII

 

ისტორიული

            სინამდვილის

                        ხმით დატვირთული,

გარემოცვათა

            უმრავლესთა

                        განცდათ სირთულით

ლირიკა იყო

            ჭეშმარიტად

                        ღრმა, ეროვნული;

ლირიკა იყო

            ხალხის სული

                        და ხალხის გული,

 

LXXVIII

 

ის არ მოემწყვდა

           პიროვნულ და

                        ინტიმურ სფეროს,

ის ასახავდა

            უურთულეს,

                        უღრმესს, საეროს.

ადამიანის

            საეროსთან

                        დამოკიდებას

საგმირო საქმეთ,

           სამშობლოის

                       მისის დიდებას.

 

LXXIX

 

მოუწოდებდა

            ბრძოლისაკენ,

                        სძრავდა მშვიდობას,

ნიღაბს აცლიდა,

           დასცინოდა

                       პირობითობას,

ებრძოდა, სთხრიდა

            კაცთა ყოფნის

                        დრომოჭმულ ფესვებს,

უუმძაფრესი

           გულის ყურით

                       ისმენდა ლექსებს,

 

LXXX

 

ვით მოწინავე,

           ისე მისი

                        წინააღმდეგი,

ჩანგის, ჩონგურის

            და კალამის

                       იყო დამდეგი

პრასოდიები,

            ელეგია,

                        ოდა და ჰიმნი

იმღერებოდა,

           ითქმებოდა,

                        ღელავდენ სიმნი.

 

LXXXI

 

გაღვიძებულნი

            სხვა საგანთან

                        შეჯახების დროს,

არ მდუმარებდა

            პოეტების

                       ჩანგი არასდროს.

იყო ხან ნაზი,

            ხანაც მძაფრი,

                       ხანაც მქუხარე, -

აი, რად ჰქვია

            საქართველოს

                        მგოსანთა მხარე!

 

LXXXII

 

ლირიკა ჩვენგან

            დაშორებულ

                       ივერთა დროის

ისევ გვაოცებს,

            გვართობს, როგორც

                       სუნთქვა ალოეს.

იმ ხანებიდან

           უშორეს და

                        დიდი ხნის შემდეგ

რად არ დაჰკარგა

           მან თავისი

                        სიახლე დღემდე?

 

LXXXIII

 

რისთვის გვაღელვებს

            მისი ძალა

                        ცხოველმყოფელი,

რისთვის გვანიჭებს

           მხატვრულ შვებას

                       განუქრობელი?

რისთვის, სახელდობრ,

            ჩვენს მხარეში

                       აჟღერდა ქნარი

მომჯადოები,

            მშვენიერი,

                        დაუვიწყარი?

 

LXXXIV

 

ვისგან მიიღო

            ამნაირი

                        ქმედითი ძალი,

რომ თვით შეიქმნა

           მოძრაობათ

                        ძლიერი ალი?

იგი ლირიკა

            არის ძალა

                       და ვერვის უთქვამს,

მარადისობით

           და სიცოცხლით

                        რომ ის არ სუნთქავს.

 

LXXXV

 

გადაქცეული

            გულის შთამატევ

                        მეომარ მკერდად,

საქართველოის

           ვითარებას

                        და სვლასთან ერთად.

ლირიკას ჩვენსას

            უყვარდა და

                        უყვარს ბუნება,

იგი ხალხის გულს

            სიხარულით

                       ესალბუნება.

 

LXXXVI

 

ლირიკა იჭერს ქარის ქუხილს

           და მერნის ჭიხვინს,

                        ლირიკას ხიბლავს

სილუეტი მთაზე მდგარ ჯიხვის:

            წვიმამ გადიღო,

                       მთლად გაბრწყინდა ხე და ხეხილი,

მუხლი მგზავრისა

            სჭრის კიბეებს მთისას, კეცებრივს.

                        ტყე, ბილიკები და ლატფარის

უღელტეხილი,

           მხოლოდ ხევის ხმა,

                        ანუ ყეფა მწევარ მეძებრის.

 

LXXXVII

 

უეცრად კლდეზე

            შვენებასა

                       ხედავ ზეცებრივს,

სდგას, - როგორც ჯიღა

            კავკასიის

                        მთების მჭეხარის, -

იგი ჯიხვია,

           სიმბოლო აზრთ

                        გაასკეცების

თავისუფლებას,

            სიამაყეს

                        იგი შეჰხარის.

 

LXXXVIII

 

გვიყვარს ბუნება,

            ცისარტყელა

                       მოსჩანს ტეხილი,

ნაზი საგანი

            არე-მარეთ

                       თვალმიცეცების.

ჯიხვს ცისარტყელა

            მწყობრ რქებზე აქვს

                       გადაგრეხილი,

დიდი იმედი

            მას შვიდფერად

                       ზედ ეკეცების,

 

LXXXIX

 

ჰაეროვანი

            სიდიადე

                       ფერად ლერწების!

სიმაღლე სალკლდის,

           თმათეთრის და

                        ქიმნამეხარის,

ნაზი საგანი

            არე-მარეთ

                       თვალმიცეცების.

თავისუფლებას,

           სიამაყეს

                       ჯიხვი შეჰყარის.

გვიყვარს ბუნება,

           მთა გუგუნებს

                      გულგაღეღილი,

მარადი მტერის

           დაცემის და

                        დანამცეცების.

მაღალი კოშკი

            და ისევ ტყე

                       გაუჩეხელი,

თავშესაფარი

           და ბუნაგი

                        დაღლილ მხეცების.

 

XC

 

ჯიხვი სჯის: არა,

            ბუნების გზა

                       არ ილეწება,

ვერც წარსულისთვის

            სჭრიდეს ძალა

                        ვერვის, ვეღარის.

საღამოვდება,

           მთებს ირიბი

                        ჩრდილი ეცემა.

თავისუფლებას,

           სიამაყეს

                        ჯიხვი შეხარის.

 

XCI

 

ჩამოჰკარ ჩანგებს,

           ჭუნირისა

                        ხმა უყვართ ლექსებს,

იმღერე ჯიხვზე

            სიმღერები

                        გულუტეხარი,

ჯიხვი ღირსია

            დათმობის და

                        მიალერსების:

თავისუფლებას,

            სიამაყეს

                       იგი შეჰხარის!

 

XCII

 

ეხლა ეპოსი

            თუ რომანი,

                        დრამა მრავალი,

ლირიკა, როგორც

            ნაწილი რამ

                        შიგ შემავალი,

თავის სიმძაფრით,

           თავის ვნებით

                        სიტყვის ამ დარგებს

ამოუწურავ

           ენერგიით

                        უფრო აკარგებს,

 

XCIII

 

აღრმავებს განცდებს,

           აცხოველებს

                        გრძნობებს და მოსავს

აფრთოვანებულს,

           მუდამ ასე

                        საჭირო პროზას.

რაც უფრო მაღლა

           მიდის აზრი

                        ესევითარი,

ლირიკა ხდება

           უფრო მძლავრი,

                        უფრო მდიდარი.

 

XCIV

 

ის შინაარსით

            ისვეა, რაც

                        ფილოსოფია.

ხმათა შერჩევით

            კი მუსიკის

                       ჰანგთან მყოფია.

როგორ სარკეობს

            იმისი ხმა

                        და როგორ ბროლობს -

ბევრი რამ გვითხრას,

            შეუძლია

                        ფაუსტის პროლოგს:

 

XCV

 

აღტაცებული

            მომღერალი

                        გულთ რით აჩვილებს,

მარქვით, სტიქიონთ

            იმ მომღერალს

                        ვინ უმორჩილებს,

თუ არ აკორდი,

           შემოქმედის

                        უმძლავრეს მწველი,

გულით ნახეთქი,

           მსოფლიოის

                        მთელის შემცველი.

 

XCVI

 

სული პოეტის

            სარკე არის

                        სივრცის, დროისა,

სული პოეტის

            არის ცენტრი

                        მსოფლიოისა,

სული პოეტის

            არის მისი

                        ყოფნის დღეები,

არის ფოკუსი,

            ერთდებიან

                        სად იდეები,

 

XCVII

 

ყოფნის ერთობის

            შემცველი და

                        შემთვისებელი;

რაც უფრო ღრმაა

            შემეცნება -

                        წარმოდგენაში

ყოველი ერის

            ღრმად ჩანერგილ

                        რამე რწმენაში.

რაოდენ გრძნობით

            სამყარო წინ

                       არ შეჩერდება,

მხოლოდ და მხოლოდ

            ლირიკაში

                       სახიერდება.

 

XCVIII

 

სული პოეტის -

            ჰეგელის თქმით -

                        წარმოადგენდეს

უნდა გარემოს,

            იგი სული

                        უნდა ადგენდეს

ვნებათ, იდეათ,

           შეჯახებათ

                       მთელ სიავკარგეს,

ყველაფერისას

            ხელთ გვაძლევდეს

                        ერთ მთლიან სარკეს,

 

XCIX

 

რაიც კი ძალუძს

            დაიტიოს

                        ადამიანთ გულს, -

სხვანაირი გზით

            პოეზიას

                        წინსვლა არ ძალუძს.

ხსნის რა ლირიკის

            არსს, ბუნებას,

                        ჰეგელი ამბობს:

შთაბეჭდილებათ

            და იდეათ,

                        რომლითაც ლამობს

 

C

 

შექმნას პოეტმა,

            უნდა ჰქონდეს

                        მას ნიშნადობა

საერთო, რათა

            ჭეშმარიტი

                       იყოს ის გრძნობა,

რომლისათვისაც

            პოეზიის

                        ცოცხალი ქნარიც

ჰქმნის სახეობას

           და აგრეთვე

                        ისევ ჭეშმარიტს.

 

CI

 

ასე: ლირიკა

           გვევლინება

                        ღრმა აზროვნების

ერთ მხარედ,

            რომლის მიზანია

                       კაცთა ხსოვნება,

ჭეშმარიტებათ

            ძიება და

                       გამოვლინება,

გამოცხადება,

            ამ ცხოვრების

                        მხარეს დინება,

 

CII

 

რათა მთესველი -

            უდაბურსაც

                        ნედლით შეთესდეს -

გაუმჯობესდეს

           ეს ცხოვრება,

                        გაუკეთესდეს!

„თუ რომ ცხოვრება

            ჩამოვკვეთოთ

                       ვით ქანდაკება

და ცხოვრებითვე

            რომ ავავსოთ

                        აზრი, გაგება -

 

CIII

 

ძალას, რომელსაც

            ჩვენ ცხოვრება

                       გვაძლევს - მჭედელი,

მიეცი ნება,

            იყოს მქნელი,

                        ჩამომკვეთელი“.

რა კი არსებობს

            ხალხის ვნება

                       ყოველდღიური,

რა კი მოითხოვს,

            იყოს მძლავრი,

                       ტიტანიური

 

CIV

 

მისი ტრიბუნი,

           მოციქული,

                       მისი მესია -

მოვალე არის,

           რომ ცხოვრება

                        და პოეზია

ერთმანეთისგან

           არ გათიშოს,

                        არ დააშოროს,

არამედ უფრო

           განამტკიცოს

                       და დააშუროს,

 

CV

 

თორემ რა მიზნით,

            რა იმედით,

                       ვისთვის და რისთვის

ხმა გაისმოდა:

            „პოეზიაა -

                       პოეზიისთვის?“

რად მდინარებდა

           პოეზია

                        რაღაც თვითმიზნად,

დაშორებულად

            ხალხისაგან,

                        უცხო, გულთმისნად?

 

CVI

 

რად ესწრაფოდნენ

            ცხოვრებისგან

                        განცალკევებას,

ჩამოშორებას,

            განზე დგომას

                        და განტევებას?

რად ივიწყებენ,

           რომ პოეტი

                        ხალხის წინ მდეგი,

თვით პოეზიაც -

           ამ ცხოვრების

                        არის შედეგი.

 

CVII

 

მაინც რა მიზნით,

            რა იმედით,

                       ვისთვის და რისთვის

გაიძახოდნენ:

           „ხელოვნება -

                        ხელოვნებისთვის!“

რისთვის ფანტავდენ

            ამ ლოზუნგით

                        სიტყვათ შედევრებს,

რისთვის ეძებდენ

           საამისოდ

                        ერთგულ მიმდევრებს?

 

CVIII

 

სხვა სიამეთა

            მაძღარ წყურვილს,

                        ვნებათა წყურვილს,

და პოეზიას -

            საუცხოვოდ

                       ჩაცმა-დახურვის,

შნოიან, მორთულ

            და დახვეწილ

                        განცდების მორევს,

გრძნობიერებათ

            სიმახვილეს,

                        ბურუსთ სიშორეს?

 

CIX

 

თორემ რა მიზნით,

            რა იმედით,

                       ვისთვის და რისთვის,

აქანდაკებდა

            მოყმე ვინმე

                       სიტყვას-სიტყვისთვის?

განირჩეოდა

            ჩამოკვეთით

                       ვით სარკე თქმულთა

ზოგიერთის ხმა

           თავის წმინდა

                       შვენების კულტით.

 

CX

 

ღრმა კონცეპციით -

            მხედველობის

                        დიდი სინათლით.

რა მოხდა შემდგომ?

           ან რომელი

                        პარნასის მადლით

მიმართეს ეფეკტს,

           უცნობლობას,

                        უვალობის ხევს, -

გრძნობიერებათ

            სახეებში

                        პოეზია ხვევს,

 

CXI

 

და მათში ხედავს

           უმაღლესი

                        იდუმალების

გამოვლინებას:

           დიდი ტანჯვის,

                       დიდი წვალების,

მარადისობის

           სიმბოლოებს,

                        ნიშნებს გვიანებს,

ნიშანი, რაიც

            ყველა იმათ

                        აერთიანებს,

 

CXII

 

რომლის ქვეშ ყველას

           იდუმალი

                        გზა ეგულება:

წმინდა, უმწიკვლო

            ფორმისადმი

                        ბრმა ერთგულება!

არ შეიძლება

           სილამაზე

                        პლასტიურ ლექსის

ვინმემ უარყოს:

           სილამაზე -

                       თან უკეთესის

 

CXIII

 

დასდევს მშვენიერ

            გარეგნობის

                        ნორჩი რტოები,

რაღაც ახალით

           და ძვირფასით

                        მომჯადოები.

არ შეიძლება!

           უარყავი

                        და არ იახლე

მუსიკალური

            აკორდების

                       მძლავრი სიახლე!

 

CXIV

 

მხოლოდ იმნაირ

           ემოციით

                        პოეტის ქნარი,

იმ აკორდებით

            შეიქმნება

                       ნაზი და მყარი.

არ შეიძლება,

            რომ უარყო:

                        სწორედ ამ ბგერამ

მიმომღერების,

            მრისხანების,

                        სინაზის ჟღერამ

 

CXV

 

არც ისე დიდი

            ხანი არის,

                       რაც ოსტატურად

მსოფლიოისა

            პოეზიას

                       მიემსახურა

„ვეფხისტყაოსნის“

            სტრიქონების

                        კარგ თარგმანებით.

რაც უნდა საქმე

           არა ჰქონდეს

                        უცხო ზმანებით

 

CXVI

 

სავსე ლირიკას,

           სხვა იდეურ

                       უნაყოფობას,

ქსელში, რომელიც

           აქ გაუბამს

                       ცბიერ ობობას,

კართან, რომელიც

            ასე გულქვად

                        მათთვის ჩაჰკეტეს,

არვინ უარყოფს:

            ძლიერ ბევრი

                        რამ გააკეთეს;

 

CXVII

 

მარტო პოეტურ

           ეფექტისთვის

                       მსვლელი როდია

ზომიერება,

           მკაფიო ხმა

                        და მელოდია.

სხვა გარემოით

            მიიმართვის

                       ჩვენი მსვლელობა.

მრავალ ლოზუნგებს

            აღარა აქვთ

                        ის მნიშვნელობა,

 

CXVIII

 

რას ესთეტიურ

           მანიფესტთა

                        ითხოვდა ღალა -

არ შეიძლება

            ჩვენთვის ჰქონდეს

                        რაიმე ძალა,

მაგრამ იშვიათ

           ყურადღებით

                        ყოველდღეობა

ყველაფერს, რასაც

           ეწოდება

                       მემკვიდრეობა,

 

CXIX

 

თვალწინ იყენებს და

            თვის მიზნებს

                        უქვემდებარებს;

მიზნებს მშობლიურს,

            წინდახედულს,

                       მიზნებს მგზნებარეს.

ჩვენ გამოვშორდით

            იმ ბურუსებს,

                       იმ თვალახვევას,

და არ ვეძლევით

            უსარგებლო

                       თავბრუდახვევას.

 

CXX

 

მხოლოდ ეს არის:

            უსარგებლო

                        როდი იქნება,

თუ პოეზიით

           განიცდება

                        და შეიგნება,

თუ მიეჩვევა

            სმენა კეთილ-

                       ახმოვანებას,

ამით ლექსს ვერც დრო

            დააბერებს,

                        ვერც ხნოვანება.

 

CXXI

 

უნდა იშრომოს

            ახალგაზრდამ,

                       უნდა იღონოს,

იმ ხმოვანების

           ძლიერება

                        რომ შეიგონოს.

მაშინ გადმოშლის,

            ლირიკისთვის

                       რაც ეგულება,

ჩვენი ეპოქა,

            მისი დიდი

                        ღირებულება.

 

CXXII

 

ამხანაგებო!

            მე ვსაუბრობ

                        როგორც პოეტი,

აკადემიურ

            აზრთა მარად

                        დამჭერი მხარის,

მაგრამ მე მინდა

            მოგაგონოთ

                        ის უცხოეთი,

სადაც მოკვდავზე

            იძახიან:

                       „უკვდავი არის“.

 

CXXIII

 

ჩვენს იქ ყოფნაში

           საფრანგეთის

                       აკადემიას

უსრულდებოდა

            ანგარიშის

                        წელი სამასი

და დღესასწაულს,

            ფერად-ფერად

                        ნაკადებიანს,

მოგონებათა

           ედებოდა

                       ფერი ლამაზი.

 

CXXIV

 

მაგრამ მე ფრანგი

           პოეტები

                        არ მეცოდება,

წმინდა ფრანგული

           მოწიწებით

                       ეძლევა ოდეს

აკადემიის წევრს -

            უკვდავის

                        სახელწოდება,

და მომაკვდავის

            უბრალოსი -

                       ბალზაკს და დოდეს.

 

CXXV

 

არც მოპასანი,

            არც ფლობერი,

                       არც მოლიერი

უკვდავთა შორის

            არ იქნება

                       დაფნით მავალი,

სამაგიეროდ

            იქ ჰერცოგი

                        შედის ძლიერი

დე-რიშელიე,

           კარდინალთა

                        შთამომავალი.

 

CXXVI

 

ის რიგიანად

            თუ ვერ დასწერს

                       უბრალო წერილს,

არის სიმბოლო

           საფრანგეთის

                        ძველი დიდების.

აქ  ხმის მქონე სდუმს

            გაოცებით,

                       უხმო კი მღერის,

თავდავიწყებით,

            ხრინწიანად

                       გაბედითებით.

 

CXXVII

 

კათოლიკეებს,

            ფეოდალებს,

                        სარდლებს, პრელატებს

იმ დარბაზებში

           ვერვინ ეტყვის

                        „დაფნა ჩემია“.

ძალმომრეობის

            და დაცინვის

                        ფერადებს მატებს

ეხლაც, წინადაც,

            ამნაირი

                       აკადემია.

 

CXXVIII

 

გზაზედ მუნდირი

           შემხვდა მწვანე,

                        ქცეული ამბად,

(აკადემიკოსს

           ამ მუნდირში

                       ვინ არ ადიდებს!)

მხოლოდ კონგრესზე

            ვისწრაფოდი,

                        მოვშორდი სწრაფად

აკადემიას,

           ლუვრის დარბაზს,

                       კარიატიდებს.

 

CXXIX

 

თუნდაც სხვა მხარე.

            ხედავთ პოეტს

                        როგორ სდევნიან,

შეხედეთ მხეცი,

            რამდენს აღრჩობს,

                        აწვალებს, ბორკავს.

თუმცა ამგვარად

            შებორკილი,

                        ხალხს ურჩევნია

მაინც თავისი

            ფრედერიკო,

                       გარსია ლორკა.

 

CXXX

 

ფუჭია ღრენა

            მის სახელთან

                        ქვეყნის ბებერის,

ის მღერდა ვით გმირს,

            როგორც ნამდვილ

                        პოეტს შეჰფერის.

მაგრამ სახელი

           მისი მკვლელის

                        კაპიტალია.

აი, პატარა,

           უსულგულო,

                        ვიწრო გალია

 

CXXXI

 

სადმე ევროპის

            შუაგულში,

                        მყუდრო ბინაში,

ადამიანი

           მარტო დარჩა

                        თავის წინაშე.

მრავალ კითხვებში

            ის მარტოა,

                        ის პოეტია,

ის მსოფლიოში

            არ იქნა და

                        ვერ დაეტია.

 

CXXXII

 

და აქ, შენს ფრთებს ქვეშ

            შემუდრულა

                        მწარედ ნასეტყვი.

მის მარტოობას,

           კაპიტალო,

                        ვნახოთ, რას ეტყვი.

რამენაირად

            დაიმკვიდროს

                       სურს, თავისთავი,

შენ ბურუსში ხვევ

            და  ხარ მისი

                        სულთამხუთავი.

 

CXXXIII

 

აწუხებს მწარე

           ბედისწერა,

                        ღმერთი, ღრუბელი,

არა ბუნებრივ

            დალაქული

                       და დამღუპველი.

ჩანგის სიმები,

           ჩამოქნილი

                       დროთ სათარეშოდ,

სუნთქავს, ბუტბუტებს,

            და ხმაურობს

                       უანგარიშოდ.

 

CXXXIV

 

და მარტოობა,

           მარტოობა

                       ფარავს მის სიტყვებს,

მსოფლიო თითქო

           არ პასუხობს

                       პირად შეკითხვებს.

მარტოობაში

           ცხოვრობს იგი

                        ოქროს სიზმრებით,

თავის მტანჯველი,

           საშინელი

                       გამოღვიძებით.

 

CXXXV

 

მითხარით ეხლა,

            პოეტია

                        კაცი ამგვარი?

არა და არა,

            ის მკვდარია,

                        სიცოცხლით მკვდარი!

პოეტი არის -

            ვისიც მარად

                        მასას ედება

მდიდარი, რთული,

           ფრთამახვილი

                       შემოქმედება.

 

CXXXVI

 

ვინც ესპანეთი

            სასიცოცხლო

                       ვარდებით მორგა.

დიდი პოეტი:

            ფრედერიკო,

                        გარსია ლორკა:

ვინც უანგაროდ

            ხალხს შესწირა

                       მგზნებარე ქნარი.

ის მოჰკლეს, მაგრამ

           ის არასდროს

                       არ არის მკვდარი:

 

CXXXVII

 

მრავალი რამე

           შეიძლება

                        ამ ქვეყნად გაჰქრეს,

დრო ვერ სძლევს

            მხოლოდ ამღერების

                       ციხე-სიმაგრეს.

იყო სვანეთში

            მშვენიერი

                        სოფელი მხარის,

სახელად ერქვა

            ლალავერი.

                       ეხლა არ არის.

 

CXXXVIII

 

დილით რომ „ლილეს“

            ჰანგ-ბობოქარს,

                       მღეროდა ჩანგი,

მზის რომ ათრობდა

            მოგონება

                       ათას-ათასი,

შორი ღრუბლების

           ჩერდებოდა

                       ფერადი ჟანგი.

მშვენიერ ქალთა,

            ხორუმელთა,

                        როკავდა დასი.

 

CXXXIX

 

შუქი თეთნულდის

           ელვარესი,

                        შუქი უშბასი,

რომ ეხვეოდა

            ღრუბელს, როგორც

                       სახლს ტალავერი,

სიზმარებრ გაჰქრა

            აღნაგობათ

                       რიგი ძვირფასი,

სიზმარებრ გაჰქრა

           მშვენიერი

                        ის ლალავერი!

 

CXL

 

ხან სანადიროდ,

           ან ნადიმად

                        წასული, ხან კი

მაჩუბის ჭერქვეშ

            მომღერალი

                        ვაჟი კისკასი,

ზეცა მოთეთრო

            როგორც ქულა,

                        ჭერი - ვით ზანგი,

მკაცრი - ვით მთები

            მშობლიური,

                       ნაზი, ვით საზი,

 

CXLI

 

ხელში რომ ლხინის

           მოელვარე

                       ეჭირა თასი,

უტკბესი უფრო,

           ვინემ შორი

                        ბარის ჩხავერი,

სიზმარებრ გაჰქრა

            აღნაგობათ

                        რიგი ძვირფასი,

სიზმარებრ გაჰქრა

            მშვენიერი

                        ის ლალავერი!

მოაწყდა როსმე

            უეცარი

                        სისხლის ღვართქაფი,

 

CXLII

 

თუ შხამი რამე

           უნდობარის -

                        გველის, - წარბასი,

იქნებ მოვარდა

            ამომწყვეტი

                       სნება და მანკი,

ან ცეცხლმა შთანთქა,

           ნაცრად იქცა

                        ეზო-დარბაზი,

დალეწა კოშკი

            უმაღლესი,

                        ჩალეკა ვაზი,

 

CXLIII

 

დასძრა ფიქალი

            ფიქალებზე

                       როგორც ყავარი,

ვინ უწყის, როგორც

            მძლავრი მუხა,

                        თუ უსურვაზი,

სიზმარებრ გაჰქრა

            მშვენიერი

                        ის ლალავერი!

ვდგევარ და ვფიქრობ,

            თუ რა მოხდა,

                        რად არის ასე,

 

CXLIV

 

აქ ხომ არც ქვაა,

            არც ნაფოტი,

                        არც ბალავერი.

არავინ იცის,

            თუ ვის მიერ,

                        როდის ან რაზედ -

სიზმარებრ გაჰქრა

            მშვენიერი

                        ის ლალავერი.

მაგრამ სიმღერა

           გაიგონა

                        მეორე მთამა,

როგორც შვილს ანდერძს

            დაუტოვებს

                        მოხუცი მამა,

 

CXLV

 

ისე დასტოვა

           ლალავერმა

                        სიმღერა „ლილე“,

თვით სამუდამოდ

            შეერია

                       წარსულის ჩრდილებს,

მრავალი რამე

           შეიძლება

                        ამქვეყნად გაჰქრეს,

ვერვინ გააქრობს

            ამღერების

                        ციხე-სიმაგრეს!

 

CXLVI

 

არ არის ქნარის

            დუმილისთვის

                       რამე მიზეზი

მხარეში, სადაც

            მშენებლობა

                        გვაქვს უდიდესი.

რა დიადია,

           რა მაღალი

                        ეს მშენებლობა.

რა მრავალია

           კიდევ მეტი

                        შესაძლებლობა!

 

CXLVII

 

რომ აწამებდა

           მოწინავეთ

                        მრავალ ხანაში,

ხორციელდება

            იდეალი

                        ერთ ქვეყანაში.

ჩვენ, პოეტები,

            საუკუნით

                        ვართ მოვალენი,

რომ მის ნათებას

            მოწიწებით

                        მივაპყრათ თვალნი,

 

CXLVIII

 

გზა გავუკაფოთ

            სხვებთან ერთად

                        დიად იდეებს,

იმათ დროშებს და

           სიმაღლეებს,

                        მათ სიდიდეებს.

ვიპოვოთ წყარო,

            უწმინდესის

                       მისის სათავით,

უბრალოებით,

            მარტივობით

                        და სისადავით!

 

CXLIX

 

ლირიკა თრთოდა,

            მძლავრდებოდა,

                        რეკდა საერთოდ,

კაცობრიობის

           სვლასთან ერთად,

                        მასასთან ერთად!

რევოლიუციით

            ვიდოდა წინ,

                        როს უახლესი

კაცთა ცხოვრების

            იდეალი

                        ჩნდა უმაღლესი.

 

CL

 

გარდატეხები

            მსახურებდნენ

                       რა ნიადაგად,

ძვრები წინ სწევდნენ

            პოეზიის

                        ცეცხლოვან ნაკადს -

ჯერეთ მდინარედ,

            მერე ზღვებად

                        რომ გასწვდენია,

იბადებოდა

           ბუმბერაზი

                        მაშინ გენია

 

CLI

 

და მომავალი

            თაობისთვის

                        სწყვეტავდა ძლიერ

დიდ ამოცანებს,

            დასმულთ წინა

                        თაობის მიერ.

მისწრაფებანი,

           ქმნილნი რყევად

                        და ამბოხადა,

თუ არ შექსპირმა,

            თავის დროის,

                       ვინ გამოხატა?

 

CLII

 

ჰამლეტის ეჭვში

            უმრავლესი

                        წინასწარ სჭვივის -

ფილოსოფიის

            მონათებათ

                        შემდგომი სხივი.

აგრეთვე წიგნი

            და ეპოქა

                        ალიგიერის

ანარეკლია

            შეჯახების

                        ძლიერ-ძლიერის.

 

CLIII

 

რუსოს გენიას

            ქარიშხლიანს

                        შეეძლო რისთვის

შეეწყო ხელი

            ახალგაზრდა

                       გიოტეს ხმისთვის,

თანაბრად ხმისთვის,

            რომელმაც ვით

                       ცეცხლის ბზრიალა

მარსელიეზად

            საფრანგეთზე

                        გადიგრიალა.

 

CLIV

 

ლირიკად ყველა,

           უმთავრესი

                        რაც სიმაგრეა,

რევოლიუციის

            ქარიშხალში

                       წინარ დაჰქრიან.

რამდენი ერთი

           როგორნაირს

                       მისდევდა ვნებას,

მკაცრ ეპოქაში

           რომ აქებდა

                       თავისუფლებას!

 

CLV

 

ლექსი ცოცხალი

            მოწამეა

                        როგორც დღე-ღამე,

საბედისწერო

            ქარიშხალთა

                        დიდი მოწამე!

ოდეს მომწიფდა

            აღელვებულ

                        ხალხში ნათესი

აზრით და საქმით

            ოქტომბერი

                        უდიადესი!

 

CLVI

 

კაცობრიობის

           ჯერარნახულ

                        მზის ამონთებით -

თვალუწვდენელი

            გაიშალა

                        ჰორიზონტები.

უკეთესთ შორის

            უკეთესი

                       ამ ხნით იქმნება

ლირიკის სული,

           მისი ხალხთან

                        გადაწიგნება.

 

CLVII

 

შემარყეველი

           ნებისყოფა

                        და მრისხანება

ძლევის პათოსით,

            სიყვარულით

                       მიექანება

ლექსით, რომელსაც

            ჰქვია „ინტერ-

                       ნაციონალი“,

ერთაშორისად

            მოკვეთილი

                       და ეროვნული.

 

CLVIII

 

მილიონების

           მისწრაფების

                        თანაზიარად,

იგი გენიის

            უმძაფრესად

                       გადიქცა ქნარად.

ერმა თავისი

            უშიშარი

                        მონახა ბინა:

ბელორუსია,

            საქართველო

                        თუ უკრაინა,

 

CLIX

 

ერთმანეთს შეხვდა

            პოეზიით

                        მოგიზგიზეთი,

ადერბაიჯანი,

            ტაჯიკეთი

                        და ყირგიზეთი,

სიმღერით მოდის

            ის სომხეთი,

                        იგი რუსეთი,

არ არის ძველი

            ჯოჯოხეთი

                        და ბურუსეთი -

 

CLX

 

არამედ, ვრცელი,

            მშვენიერი

                        გადასახედი.

თურქმენეთია,

            უზბეკეთი

                        თუ ყაზახეთი -

მომღერალია

           უძლეველი

                        თორმეტი დროშის,

ყველა თავის ხმით,

           ისე როგორც

                       საქართველოში.

 

CLXI

 

ამ მეგობრობას

            სამუდამოდ

                        გამქრალ ღრუბელით,

ახალ ქალაქით,

           ახალ სოფლით,

                        ახალ ყანებით

ვგრძნობდი და ვიგრძნობ

            ჩემის ჩანგის

                        თავისუფალის

თავისუფალზე

            თავისუფალ

                       აღფრთოვანებით.

 

CLXII

 

ყოფნა კავშირში,

           ყოფნა ძმობა -

                        მეგობრობაში,

ურყეველ გრძნობად

            ყველას გულში

                        გვქონდეს წრთობილი

და საბოლოოდ

            მიღწეული

                        იქნება მაშინ

მიზანი ლექსის,

           გულწრფელი და

                       კეთილშობილი.

 

CLXIII

 

თუ საზღვარს იქით

            ბოროტებამ

                        გაამნათობა

და დაათოვა

            არე-მარეს

                       ბრმა ძლიერება,

თუ უმართლობა,

           სიბეჩავე

                       და ძალადობა,

გაუტანლობა,

            სიხარბე და

                        ბიწიერება

 

CLXIV

 

ანებივრებს და

            ამოძრავებს

                        დიდ ფუფუნებით,

ოქროთი მოსილ

            უსირცხვილო

                        დარბაზთ ზნეობას,

თუ ეკლესია

            კვლავ გუგუნებს,

                        ვით გუგუნებდა,

კაპიტალს, მდიდართ

           მორჩილებას,

                        პირმოთნეობას,

 

CLXV

 

თუ მონას, ვისაც

            ჯოჯოხეთით

                        ამწუხარებდა

ჩაგრულ მხარეთა

           მძიმე შრომის

                        და მონობის გზა,

არ ახარებს კვლავ,

           ვით არასდროს

                        არ ახარებდა,

არც გაზაფხულის,

            არც ზაფხულის

                       მშვენიერი ცა.

 

CLXVI

 

თუ ხეთ სიგრილეს

            სიყრმიდანვე

                        გადაჩვეული,

შემოხვეული

            ქართა ქროლვით,

                       ნისლთა ობობით,

ხალხი სნეული,

           უსახლკარო

                        და დამშეული

ხელდაცარული,

            მოკლული დგას

                       შემოდგომობით.

 

CLXVII

 

თუ ვერ გრძნობს ისე,

           ვით ვერ გრძნობდა

                        სითბო - სიმშვიდეს,

როცა ზამთარის

            დაიქროლებს

                        სიცივე ავი,

თუ ცით დასცქერის,

            ვით დასცქერდა

                        კიდითი-კიდეს

საბედისწერო,

            ულმობელი

                        შავი ვარსკვლავი, -

 

CLXVIII

 

დიდი ხანია

            რაც ვარსკვლავი

                        ჩვენში გაბრწყინდა,

დიდი ვარსკვლავი

            მეგობრობის,

                        ძმურ სიყვარულის.

ფრიალებს დროშა

            ქვეყნის მხსნელი,

                        გრძნობათა წმინდა

ზვავით აზვინდა

           პოეზიის

                        ცეცხლის ფარულის.

 

CLXIX

 

დროა, სიმღერით

           რომ მოსავლის

                        ზღვა მოაქუჩო,

დროა, სიმღერით

            რომ დაზგები

                        ააკანკალო,

გულმხიარულად

           და სიმღერით

                        დაჰკარ ჩაქუჩო!

გულმხიარულად

           და სიმღერით

                        მიდი, ნამგალო!

 

CLXX

 

ოქროს თავთავი,

           მეგობრებო,

                        წავართვათ სამკალს

და სამკაულად

            ეპოქისთვის

                        დავწნათ გვირგვინი,

გვირგვინი იგი

            გარს მოვავლოთ

                       ჩაქუჩს და ნამგალს,

რომ გზა შეამკოს

            პოეზიის

                        ნათელი ბრწყინვით.

 

CLXXI

 

გზებით, გაშლილით

            მომავლისთვის

                        მეომარ ლექსით

აქეთ, ადიდეთ

           ჰუმანიზმით

                        გატანა კვალის.

გზებით - წარსულში

            ანთებულით

                       მარქსით, ენგელსით,

მომავლისაკენ

            მივყევართ ჩვენ

                        ლენინს და სტალინს.

 

CLXXII

 

აქეთ, ადიდეთ

            სამშობლოის

                       ბედნიერების

მეცნიერებათ

            სასწაულნი,

                        მზე და კანდელი.

გმირთ სიმამაცეთ

            მარადისი

                        ჩანგი იჟღერებს,

რომ სძლიეს ყინულთ

           და ღრუბელთა

                        კორიანტელი.

 

CLXXIII

 

ახალი ერა,

            მისი ახლად

                        ამეტყველება

თან გდევდეს, ოდეს

            სამოძრაოდ

                       ცად შევარდები,

იყვნენ დღეგრძელნი,

            ჰე, მამულო,

                        შენი მცველები,

მგოსნებთან ერთად,

                დევგმირები

                        და შევარდნები,

 

CLXXIV

 

ახალგაზრდობა,

           ყვავილები,

                        და მწვერვალები,

შენი ქალები,

           მშვენიერი

                        შენი ქალები.

ჯარი დუშმანით

           არასოდეს

                       არკმაყოფილი,

მტრის უნდობელი,

            მტერთან მტერი

                       ძმასთან კეთილი

რევოლიუციის

           მოგუგუნე

                        ცეცხლში შობილი,

 

CLXXV

 

ცხარე ომების

           ქარიშხალში

                        გამობრძმედილი,

სასო, იმედი

            მსოფლიოის

                        ყოველი ერის,

ყოველი ერის

            მოერთგულე

                       ფარ-მუზარადი,

შემსრულებელი

            გარდუვალი

                        და საღვთო ვალის.

თავისუფლების

           დიდებულის -

                        მცველი მარადი, -

 

CLXXVI

 

სიმღერით მოდის.

           არ გადუხვევს

                        რჩეულ გზისაგან,

სხვა გზა - უცნობი -

            ვერასოდეს

                        ვერ შეირიგოს...

იგი ისწრაფვის

            კომუნიზმის

                        გამარჯვებისკენ.

მაშ, გაუმარჯოს

            სიმართლისთვის

                        მებრძოლ ლირიკას!

 

პოეზიის გვერდი   • • •   პოეზია - გალაკტიონ ტაბიძე  • • •   გალაკტიონ ტაბიძის პოეზია

 
 
 

 
 
 
  • რეკლამა
  • ჰორო
  • ტესტები

ორსულობის შესახებ
ყველაფერი ორსულობის შესახებ

 

ოცხანური საფერე

თალიზი - Aura.Ge

 

როგორ გავიზარდოთ?
როგორ გავიზარდოთ სიმაღლეში

გონივრული არჩევანი
საყოფაცხოვრებო ტექნიკა - Aura.Ge

წყლის შესახებ