კაი ყმა, მგელი, არწივი - არც ერთ არ გაიწურთნება! მგელი არ მოშლის მგლობასა, კაი ყმა - მამაცობასა, არწივი - არწივობასა, მთის ყურეთ თამაშობასა...
ნამ გაბერტყილი დარჩება, დაიხულუზნებს არწივი - საჯიხვეებში გაჩნდება, დასწვდება შუნის თიკანსა, სადმე სადილად დაჯდება, გულ-ღვიძლს ხომ შაშჭამს თვითონ და ლეში - ყვავ-ყორანს დარჩება... კაი ყმა, მგელი, არწივი - არც ერთ არ გაიწურთნება!
მაშინ კარგია კაი ყმა, რა დილა-ბინდზე დგებოდეს, იცვამდეს გრილსა რკინასა, «ომს ვიზამ!» - ემზადებოდეს,
წაღმა-უკუღმა დგებოდეს, იხარჯებოდეს კაი ყმა, თოფი ოხრადა რჩებოდეს.
ლაშქრით ლამაზის ყმისასა, მოვა, მოიტანს ამბავსა თავისასა და სხვისასა, - ჯერ სწორებისას გვიამბობს, მემრ - თავის გამოცდისასა.
ომშიგით ამადიოდეს, არ იკვეხოდეს ბიჭობას, სხვათა უქმობას ჩიოდეს, აბჯარსა, სისხლის გათხვრილსა, სწმენდდეს და ჩამაზდიოდეს.
სამი მზე მოგდისთ გვარზედა: ერთი მზე - მამაცობისა, მტერ ვერ შაგიდგათ ძალზედა,
ჯიხვნ ვერ გაგივლენ მთაზედა, მესამე - პურადობისა, სუ სტუმარ გისხავთ სკამზედა.
აბჯარნი თუნდა ხისანი, თვალნი - ქორებულ მხედავნი, ზედ - მუხლნი შავარდნისანი.
ვოჟა ჯურხაის ფარიო, - მაუვლის ომის წადილი, ხანდისხან შასძრავს ქარიო.
მუხლი მაიბი მგლისაო, გაგვიყოლიე ახლები, ვისაც თავი აქვს ცდისაო!
ხელის დადება ხმალზედა, - ყორნები ლეშით სძღებიან მამების ნაომარზედა.
ალგეთს ლეკვები მგლისანი, ისე არ ამოწყდებიან, ჯავრი შასჭამონ მტრისანი.
იცის გველივით წივილი... თქვენი მთათ შამამავლობა, ქორებულ შამაკივილი.
ლაშქრულად კახეთს ჩახვალთა, მაგით უყვარხართ ბატონსა, - ომს უკრძალავად შახვალთა.
თავის ძმის ნაომარზედა: მოეკლა ორმოცი თურქი, თვითონაც იწვა ქვაზედა.
დილა-ადრიან სადილი: ან ხმა რამ შამაღვარდების, ან მთას გაუვას ნადირი.
იტყვიან: «კარგი რად არი!» საქმე რომ გაუჭირდებათ, ყველა იბარებს: «სად არი?!»
წკეპა ამოდის ხმლისაო, ლემადეს, ამამდინარსა, კვნესა ამოჰყვა მტრისაო.
კალთა გავაბათ კალთასა! მტერი ხარ - შემატყობინე - ან ბარს დაგიხვდე, ან მთასა!
სულ მუდამ აუყრელადა, აბაშას ტანზე ჯაჭვი სცვავ სულ მუდამ წაუყრელადა.
ვისაც კარგი ცხენი ჰყავსო, დაბრუნება და შინ მოსვლა, ვისაც კარგი ცოლი ჰყავსო.
სისხლსა წვიმს, ზეთი დარია; ომობენ ხიხიკაურნი - პირშიშველაი ყმანია;
ხიხიკაურსა ცხრანია: «ა დადას ძაღლიკაისას - შინ დამრჩომია ფარია!»
ვაჰ, სიშორეო გზისაო! წასვლაო, აღარ მოსვლაო ლაშქრით მამაცის ყმისაო!
ყორნებს რად აძლევ ზავსაო?! მინდორთ რო მოკვდეს კაი ყმა, წინ-წინ ეგ დასთხრის თვალსაო.
გაჰყევ ალაზნის პირსაო, ამბავი ჩამომიტანე ომში წასული ძმისაო!
ნუ გიხარიან, ქალაო, - წავა და ლაშქარს მოკვდება, დარჩები ცარიალაო!
არწივთა ნაბუდვარშია, დედა მკლავთ უპოხს მალ-მალე, დილ-დილა, თითბრის ჯამშია;
«დედი, რათა ხარ თალხშია?! ან მამა-ბიძებ სად მყავის, მარტოდ რაად ვართ ხალხშია?!»
ლაშქარში წინ-წინ წადგება, მერე - თოფ-კარგის დედასა, - ერთის ნასროლით დარჩება! მერე - ცოლ-კარგის დედასა, - ქმრის სწორთ ლამაზად დახვდება!
«აღარ მამივა შინაო...» იცინის ცუდაის ცოლი: «გამაიქცევა წინაო...» გამაქცეულის მოსვლასა არმოსვლაი სჯობს შინაო! |