მთაც ლამაზი გაქვს, ბარიც ლამაზი, დიდხანს გადარეს მგოსნებმა ედემს. გახედავ, და თვალს აბრმავებს ვაზი, გახედავ, თვალი ვერ ატანს ქედებს!
დღე - შვინდისფერი ვარაყიანი, ჩერქეზის ქალებს უჭირავთ ცელი, სუქდება მიწა ბარაქიანი!..
უჭრელებია პერგამენტები. ვერ ნახავ ხის ტოტს, ხილი არ ებას, დასაკრეფადაც არ გვემეტები.
ერთად ჰყვავიან დეკა და ღვია, მომხიბლავია ეს სილამაზე ვაჟა ფშაველას ცრემლი ატყვია.
დღეს უანბანო არავინ არი, ასე მოადგა აჭარის ქედებს ჩაის ლაჟვარდის ცის ქარავანი.
კამეჩიანი ურმების ურდო. რომელ ხილს აქებ, ან რომელ თაველს, თუნდ რუსთაველის ლექსი გაქურდო...
მტკაველი მიწა არ დარჩა მყარი - აბა, ყამირი სად არ აყარეს, რომელ უდაბნოს არ მისცეს ღარი?
ეს ხელჩართული ფიცხელი ომი. მართლა მოელის წითელ ესკადრას წინათ გამსკდარი პალიასტომი.
ყველა ვახუშტი და ჰიპოკრატე. აბა საიდან მოიფიქრებდნენ, რომ ასეთ ამბავს ყურსა მოჰკრავდნენ!
ამ ჭაობის ფსკერს რა ამოთხრიდა? თუმც ოქროს ვერძის იყო ნიშანი, ეგულებოდათ ძველი კოლხიდა. ასე მგონია, ახლოს რომ იყოს, მოითხრებოდა თვით ატლანტიდა.
ნარინჯოვანი ამოდის ბაღი. აღარ აციებს კრუხებს კანკალით, კრიალებს ზეცის ლაჟვარდი თაღი.
ჩვენი სამშობლოს ხართ ბინადარი, პატიოსნება გწამთ შრომის ოფლის, არ გააციეთ კერის ღადარი!
არც მყინვარია მასზე დაბალი, მაგრამ ორივეს გადააბიჯებს, რაკი გაუხსნეს ხალხს მომავალი.
ვაზი - ხის წვერზე სუროთ ასული და მაღალ შტოზე გადატანილი - ფეთქავს ლენინის ძლიერი სულით.
ჭიაურის ტყე გზადაბურდული, ენგურის წყალი დაულეველი, სვანეთის მთების ზვავთა შურდული,
ყვარელის ღვინო, კახეთის გული, ალადასტური და ოჯალეში, აჯამეთივით ამდგარი ყანა, არხით მორწყული ყველა სოფელი, მთა მყინვარისა, უშბა, უშგული ლოცავენ მიწას, თავის მწყალობელს, ჩვენთან მღერიან ერთ საგალობელს!..
უფრო მტანჯველის რომ ვიყო მთვლელი, ვერ შემაჩერებს გათხრილი ორმოც,
ჩემშიც გადმოდის, ჩემშიც იღვრება, ჩემი სამშობლოს ფენიქსის ბედი. არ უნდა კვესით გულს ამღერება, ცეცხლმიუდებლად იწვის აბედი!..
მაგრამ ამაზე ძველიც რომ იყოს, ძვირფასო, გვახსოვს შავი ზღაპარი, დაე, ერთ წუთად გამოიქროლოს!
შენს კარ-მიდამოს ვეღარ იცავდა, გემის ანძაზე ხელგაბაწრული სტამბოლს მაჰმადის წვერსა ჰფიცავდა.
და ყრუ ქვითინი მამელუკისა, შინ დაბრუნებას გული იჩქარის - გზა დაბურდულა ყველა რუქისა.
კიდევ ენახა სამშობლო მხარე? მრუდეს ლესავდა ის იატაგანს, თან დასდიოდა ცრემლი მდუღარე, მონად გაყიდულს არა ჰყავს მხსნელი, ტყვილად ჭიხვინებს არაბის ცხენი!..
ვერ მოასვენებს მექა-მედინა, ”სამოთხეშიაც“ სული ვეღარ ძლებს მჲურიდს სირცხვილის ცრემლი ედინა. გურამიშვილი და ლამისყანა, დღეს კი გაჩაღდა მთებში დღეობა და გულის ძგერით უსმენს ქვეყანა.
ჩემო ტანჯულო სამშობლო მხარევ, თუ რა მდუღარე ცრემლი გედინა. გაშალე ყველა ძველი ეფუთი და ბედისწერის კარაბადინი, მაჩვენე სადმე, რომ ქართველ ხალხში ასეთი შრომის სუფევა იყოს? აბა, თუ გახსოვს, თუნდ ერთი წუთი? რომელ ერთს მეტყვი, დამისახელებ, ასეთ ბედნიერ მე ქორონიკონს.
იქნება უფრო შორი გზაც გქონდა. გიცვალეს ბევრჯერ შუბლზე მირონი, შენი ბუმბული ნიავს გაჰქონდა!
რომ შეუცვლიან სიცხის სასთუმალს, და თუ არ გხედავთ ახლა გასუდრულს, ესეც ვუმადლოთ ჩვენს ბედს იდუმალს.
აღარ მომაკლებს ლექსი ჟრუანტელს, ოღონდ გხედავდეთ ასე ბედნიერს შენ და შენს გაზრდილ მსოფლიო ნათელს.
რამაც ბავშვობის გული განგმირა, ჩვენ კლდეს ყორანი არ ეკარება, დაულეწია ჯაჭვი ამირანს. ამ ამირანის სახელიც ვიცით, მთელი დუნია იხსენებს ფიცით!..
კავკასიონზე ესროლა ბადე. სალი გასტეხა კლდე-ხალხთა გრდემლმა, თავის მესია თვითონ დაბადეს.
ვერავინ ნახავს დაღუნულს, დახრილს, მონათ დახსნის ხმა უფრო შორს ატანს, მაკედონელის გასცდება მახვილს!..
ლექსი დაწმენდას ვეღარ მოუცდის, როცა დიდ გრძნობის გძირავს მეწყერი. ნათელი დღეა კონსტიტუციის,
ყველა დამკვრელთა მე ვარ მგოსანი, მაგრამ დიდ პოეტს თავს არ ვადარებ, ბავშვიც კი მჯობნის ფრიადოსანი.
დღე - შვინდისფერი და ნამიანი, გვთუთქავს ახალი გრძნობა დამწველი სულისდგმა ახალ ადამიანის.
ანდა თავხედი ვინ გაგაწბილებს; როცა სვანეთის მთას გადახედავს, სულმოუთქმელი რომ მღერის ”ლილეს“!..
და თუ არ იყო ქვეყნად ედემი, ეს შენი არის ზვარი და ვაზი, ცეცხლის ბრიალით გულს რომ ედება.
- ეს შენი ვნახეთ ჩვენ დაბადება, რომ სიხარულის ცრემლის დადენით ახალი კაცის გავხდეთ ბადებად.
მედეას, ნინოს, თამარს, ქეთევანს. დიდ მგოსნებს ვხედავთ, იმათ ამსახველს, ვეღარ გაუძლებთ მათ შემოტევას, გთხოვთ, რუქაია, გვითხრა ზღაპარი ჩვენ ახალგაზრდა ქალიშვილისა, ქარხნის დამკვრელი წითელ თავსაფრის, და პარაშუტის გადაშლილისა... თქვი, რუქაია, ამის ზღაპარი...
ლეონტი მროველს და ეფრემ მცირეს, მთაწმინდის ბერებს, სიცოცხლის მთმობელს, რომელთაც ქართვლის ენა მოპირეს, ჩახრუხაძესა და სარგის თმოგველს, სიტყვაულეველ თვითონ რუსთაველს. ორ დიდ თეიმურაზს და არჩილ მეფეს,
„ქართლის ცხოვრების“ მემატიანეს და მოკალმასე ბერ იოანეს - ყველას გეძახით, იყავით მოწმე დასტოვეთ თქვენი საფლავის დვირე - მე არ მრცხვენია დიდ ეპოქისა, ერთი საწყალი რომ ვარ მესტვირე.
და ხელს დაადებს ის ახალ ხანძთელს, ერთი მერჩული დასტურ რა არი, როგორ გასწვდება ჩვენ გმირს აწინდელს?
რაც ჩვენ ცხოვრებას თან შეეზარდა, ათას ერთ ღამის ზღაპრის სანაცვლო ათას ერთი დღის შეჰერაზადა... |
პოეზიის გვერდი • • • ![]() |